Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wojska Polskiego w Chełmży

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wojska Polskiego w Chełmży

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 4426468
    • Do końca roku: 249 dni
    • Do wakacji: 56 dni
  • Kalendarium

    Piątek, 2024-04-26

    Imieniny: Marii, Marzeny

  • Kartka z kalendarza

Logopeda radzi

Wskazówki dla rodziców, które zmienią ćwiczenia logopedyczne w przyjemność, czyli jak ćwiczyć z dzieckiem w czasie nauczania zdalnego.

1. Ćwicz krótko, ale regularnie

Nie ma sensu zasiadać z dzieckiem dzień przed zajęciami i przez godzinę powtarzać listę wyrazów. To nie przyniesie żadnych efektów i dodatkowo zniechęci dziecko. Jeśli poświęcisz dziennie 3-7 minut, przyniesie to dużo lepsze rezultaty.

2. Ćwiczenia powinny stać się nawykiem – jak mycie zębów

Można ćwiczyć z dzieckiem właśnie przy myciu zębów (chodzi szczególnie o ćwiczenia narządów mowy, jeśli są takie zalecenia lub ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głosek). Mycie zębów jest nawykiem, a jeśli dziecko w tym czasie będzie miało przed lustrem powtórzyć 20 wyrazów, to uwierzcie, że się nie przemęczy. Po dwóch tygodniach regularnych ćwiczeń będzie już to robić automatycznie.

3. Wykorzystuj codzienne sytuacje                

Jedziesz samochodem, wykorzystaj ten czas, by utrwalić z dzieckiem wybraną głoskę. Obieracie ziemniaki, jeden ziemniak to jeden wyraz. Dziecko wypowiada wyraz poprawnie, rzuca ziemniakiem do garnka.

4. Miej ćwiczenia zawsze pod ręką

Karty z wyrazami do ćwiczenia zawieś na tablicy lub lodówce, np.w kuchni Dziecko powtarza wyrazy w porze jedzenia lub w wolnej chwili, gdy właśnie przebywa w kuchni.

5. W kontekście

Właśnie macie etap utrwalania głoski . Jesteś z dzieckiem na spacerze, słyszycie szum wiatru. Mówisz wiatr szumi, dziecko ma powiedzieć, co może jeszcze szumieć, np.: woda szumi, suszarka szumi, muszelka szumi itd.           
W podobny sposób można ćwiczyć z dzieckiem, które nabywa mowy. Np. tu dom, tu kot, tam dom, tam kot lub Ola pije, Mama pije… itd.

6. Gra “Zgadnij kto?”

Świetna gra do utrwalania głoski , konstrukcji pytań, przymiotników. Jak już jesteśmy przy zagadkach, można bawić się z dzieckiem w zgadywanki, np. zadam Ci pięć zagadek, a Ty musisz odgadnąć przynajmniej cztery, żeby dostać nagrodę. Nosimy ją zimą/ mogą być z jednym palcem lub pięcioma, itp, czyli utrwalamy głoskę .

7. Słuchaj swojego logopedy. Działacie w tej samej sprawie – dla dobra dziecka

Jeśli logopeda radzi, by zrezygnować ze smoczka/z butelki/ wyłączyć telewizor. Zrób to. Nie szukaj kompromisu (przecież 10 minut nie zaszkodzi, aaa… bo dzieci mojej koleżanki to oglądają TV jeszcze dłużej i wszystkie mówią). Terapia to długofalowe oddziaływania. Tu nie ma miejsca na półśrodki. Droga na skróty doprowadzi Cię tylko w jedno miejsce… punkt wyjścia.

8. Dr google nie jest dobry na wszystko. Poradź się logopedy

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, nie rozwiejesz ich on-line. Każde dziecko jest inne, każde rozwija się we własnym tempie. Logopeda, który pracuje z Twoim dzieckiem, będzie się starał tak dobrać strategie postępowania, by były jak najbardziej dopasowane do Twojej pociechy (a nie dziecka Twojej sąsiadki z drugiego piętra, które  też ssało smoczek, ale mówiło, nim skończyło roczek).

9. Baw się ćwiczeniami!

Ćwiczenia muszą być dla dziecka zabawą. Uwielbiam, jak dziecko na pytanie rodzica, co robiło na zajęciach, odpowiada: bawiłem się. W Internecie znajdziecie mnóstwo świetnych zabaw logopedycznych. Jeśli skończą Wam się pomysły, poproście logopedę o dodatkowe inspiracje.

10. Stosuj system motywacyjny (w którym są same nagrody).

Stwórz dla dziecka tablicę motywacyjną. Jeśli dobrze wykona zadanie, dostanie uśmiechniętą buźkę. Jeśli nie wykona, nie dostanie buźki.

11. Małymi krokami do celu.

Stosuj metodę małych kroków. Nic od razu i nic na siłę. Stopniowo przekonuj dziecko do poszczególnych zadań. Włącz do zabawy ulubionego misie/lalkę, „niech ona najpierw to powie” Do pomoże dziecko w nabraniu dystansu i pewności siebie.

12. Zachowaj spokój

Przy dziecku łatwo stracić cierpliwość, głównie przy własnym :). Ale podczas ćwiczeń (czytaj zabawy) musicie być cierpliwi. Pośpiech, zbyt wygórowane oczekiwania wobec dziecka sprawiają, że nasz maluch tylko się zniechęca do dalszej pracy. Kolejnego dnia już nie chce zrobić nic. Ćwicz z dzieckiem wtedy, gdy sam jesteś w miarę zresetowany po męczącym dniu.

13. Dziel się uwagami z logopedą

Jeśli widzisz, że coś nie idzie, jak powinno, powiedz to logopedzie. Może należy zmienić system  oddziaływania, dobrać inne strategie terapeutyczne.

14. Codziennie czytamy wspólnie z dzieckiem (dziecko, które nie czyta, może opowiadać usłyszany tekst :)Nic lepiej nie rozwija  mowy i wyobraźni!

Fragmenty –bubagada.pl