Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wojska Polskiego w Chełmży

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wojska Polskiego w Chełmży

Logopeda

 

Logopeda szkolny - pani Karolina Brodzka

 

k

 

 

Godziny pracy szkolnego logopedy: 

Poniedziałek   12:45-13:30 

Środa                 9:50-10:35 

                        12:45-13:30 

Czwartek         12:45-13:30 

Piątek              12:45-13:30

 

Przykładowe zabawy on-line

 

1. Zakręć kołem i wypowiedz wylosowane słowo głoska[sz]

 

https://wordwall.net/resource/1055749/logopedia/sz

 

 

 

2. Gdzie słyszysz głoskę [cz]

 

https://wordwall.net/resource/2375952/polski/cz

 

 

 

3. Wrzuć do pociągu odpowiednią ilustrację.

 

https://wordwall.net/resource/1608108/rz

 

 

 

4. Zgadnij co widać na obrazku - różnicowanie głosek [dz-dż]

 

https://wordwall.net/resource/2103158/g%C5%82oski-dz-i-d%C5%BC-test-obrazkowy

 

 

 

5. Zabawy logopedyczne

 

https://view.genial.ly/5e831a0b100ecb0d8318cb0c/interactive-image-zabawy-logopedyczne-1

 

 

Ciekawostki  logopedyczne

  • Dziecko nie rodzi się ze znajomością określonego języka, ale z możliwością jego nauczenia się.
  • Zaledwie ok. 3% trzylatków i 5% czterolatków artykułuje głoski całkowicie poprawnie, jak osoby dorosłe. Zasadnicza zmiana następuje dopiero w mowie pięciolatków – poprawnie mówiących jest ok. 50%.
  • Nie należy mylić wad artykulacyjnych (np. seplenienia międzyzębowego) z niedojrzałymi formami artykulacyjnymi. Według statystyk nieprawidłowa mowa pięciolatków jest spowodowana w takim samym stopniu opóźnionym rozwojem mowy jak i wadami bezwzględnie wymagającymi terapii logopedycznej.
  • Najtrudniejsze do wymówienia głoski dla dzieci to szereg sz, ż, cz, dż oraz r. Według statystyk potrafi je wymówić 60% pięciolatków.
  • Rozwój mowy dziecka powinien być teoretycznie ukończony w 6-7 roku życia.
  • Opóźniony rozwój motoryki wiąże się z rozwojem mowy, np. jeśli dziecko nie raczkuje, późno siada, późno samo staje, jest mało samodzielne to sygnał dla rodziców, że jego mowa będzie także opóźniona.
  • Według statystyk logopedycznych chłopcy są w znacznie większym stopniu narażeni na wady mowy mające u podstawy zaburzenia centralnego układu nerwowego.
  • Między 3 a 7 rokiem życia nie należy pod żadnym pozorem zmuszać dziecka leworęcznego do korzystania z prawej ręki – próby takie mogą zaburzyć prawidłowy rozwój mowy i np. doprowadzić do jąkania.
  • Prawie u co trzeciego dziecka leworęcznego występują poważne wady artykulacyjne, podczas, gdy jedynie u 7% dzieci praworęcznych. Podobnie ma się też rzecz z jąkaniem – dzieci leworęczne stanowią 60% jąkających się.
  • Wiele znanych osób miało problemy z jąkaniem się, np. Mojżesz, Karol Darwin, Izaak Newton, Winston Churchill czy, popularny komik, Jaś Fasola. Do tych osób należała również Marilyn Monroe.

Źródło:

T. Bartkowska Rozwój mowy dziecka przedszkolnego; M. Sovak Wychowanie mańkuta w rodzinie.

Artykuły

Logopeda radzi

Wskazówki dla rodziców, które zmienią ćwiczenia logopedyczne w przyjemność, czyli jak ćwiczyć z dzieckiem w czasie nauczania zdalnego.

1. Ćwicz krótko, ale regularnie

Nie ma sensu zasiadać z dzieckiem...

Czytaj Więcej o: Logopeda radzi