Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wojska Polskiego w Chełmży

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wojska Polskiego w Chełmży

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 4431525
    • Do końca roku: 246 dni
    • Do wakacji: 53 dni
  • Kalendarium

    Poniedziałek, 2024-04-29

    Imieniny: Hugona, Piotra

  • Kartka z kalendarza

ZJAWISKO PRZECIĄŻENIA PLECAKÓW WŚRÓD UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

- informacja o sytuacji w Szkole Podstawowej nr 2 w Chełmży.

     W dniu 8 października 2014 roku, odpowiadając na pismo radnej RM p.Małgorzaty Polikowskiej, zbadano sytuację ewentualnych przeciążeń plecaków uczniowskich podręcznikami i przyborami w naszej szkole. W obecności dyrektora, pedagoga szkolnego i higienistki przeprowadzono losowo w każdej klasie pomiary ciężaru:                                                                                    

  •  uczniowskich plecaków w pełnym wyposażeniu,
  • samych plecaków,
  • potrzebnych książek i przyborów szkolnych oraz stroju sportowego zgodnie z planem lekcji w danym dniu.                                                                                                                                         

Dodatkowo sporządzono dokumentację fotograficzną.                                                                                                     

W klasach młodszych ciężar plecaków wraz z wyposażeniem wahał się w przedziale    1,5 kg – 4 kg. W klasach pierwszych same podręczniki ważyły niewiele ponad 1 kg. Waga „tara” plecaków to przedział 0,35 kg – 1,100 kg. Częstymi były przypadki toreb na kółkach, ze stelażami, ciągnionych przez dziecko, zakładanych na plecy lub tylko na jedno ramię. Niepokojącym objawem w klasach młodszych był też fakt noszenia przez dzieci „wymyślnych”, nietypowych pojemników na śniadanie, których waga „tara” sięgała nawet do 0, 500 kg. Ponadto odkryto nagminnie przypadki noszenia śniadania z poprzedniego dnia, zabawek, albumów z naklejkami, sylwetkami piłkarzy, kart do gry, potrójnych kompletów piórników z pełnym wyposażeniem, kasztanów, materiałów do religii ( przeprowadzanej tylko 2 x w tygodniu) itp. Nadmieniam, że w salach mogą dzieci pozostawiać „teczki artysty”, bloki, kredki, plastelinę, podręcznik do języka angielskiego, materiały dodatkowe, woreczki ze strojem gimnastycznym, a te często niepotrzebnie obciążały plecak w danym dniu. Wiele dzieci posiadało zeszyty przedmiotowe 100-kartkowe w twardej oprawie, zupełnie niepotrzebnie i na pewno nie z polecenia nauczycieli. Wyjątek stanowi tu religia, gdyż gruby zeszyt służy do wklejania obrazków, ale wcale nie musi być taki ciężki. Dodatkowym balastem były też teczki z kartami pracy, które już sprawdzone, powinny być stale przez rodziców opróżniane. Dzieci uczęszczające do szkoły muzycznej i na inne pozaszkolne zajęcia nosiły instrumenty, pokaźne zbiory nut itd.

W klasach starszych sytuacja obrazowała się bardzo podobnie, noszone podręczniki i przybory nie zawsze przydawały się w danym dniu ( np. informatyka, muzyka).  Ich ciężar wahał się w granicach 2,5 kg – 5 kg razem ze strojem gimnastycznym, a jego waga zależna była od rodzaju obuwia na zmianę. Sugestie rodziców na temat pozostawiania w szkole stroju są dyskusyjne, bowiem uczniowie klas starszych mają te zajęcia 4 x w tygodniu, a my uważamy, że przepocone po intensywnych ćwiczeniach, zwłaszcza w okresie dojrzewania wymagają codziennej zmiany. Odnotowano jeden przypadek ciężkiego plecaka ponad 5 kg, ale z mnóstwem niepotrzebnych rzeczy: kosmetyki ( ? ), flet i zeszyt do muzyki ( nieprzydatne w danym dniu ), litrowe butelki z napojami itd. Ciężar samych plecaków 0,50 kg – 1.00 kg. Klasy starsze mogą pozostawiać w salach podręczniki do plastyki, języka angielskiego, flety. Z przedmiotu muzyka nie przewidziano podręcznika z dwóch zasadniczych powodów: odciążenia finansowego rodziców i korzystania przez nauczyciela z różnych pomocy, głównie multimedialnych. Natomiast zaobserwowano noszenie kilku sztuk pozycji do matematyki na raz ( różne części dotyczące poszczególnych działów).

Wnioski:

  1. W Szkole Podstawowej nr 2 w Chełmży dostrzegany jest problem przeciążonych niekiedy plecaków uczniów w różnym wieku, ale jest to spowodowane brakiem pomieszczeń na szatnię lub niemożnością usytuowania indywidualnych szafek ze względu na niedostateczną wielkość korytarzy.
  2. Wychodząc naprzeciw sytuacji nauczyciele wyznaczają miejsca w salach na pozostawianie części materiałów dydaktycznych i przyborów.
  3. Dobrym rozwiązaniem pod tym względem stały się podręczniki MEN dla klas pierwszych, które są w miękkich okładkach, nie są obszerne, wymagają noszenia jednocześnie tylko jednego egzemplarza ćwiczenia.
  4. W klasach młodszych często plecak pakują rodzice, a są też sytuacje skrajne – nie zaglądają do niego w ogóle. Wtedy dochodzi albo do nadmiernej „gorliwości” ( „a może się przyda”, „a to mi spakowała mama, ja nie wiem, czy to będzie potrzebne”) albo braku jakiegokolwiek zainteresowania. Natomiast najłatwiej jest krytykować lub podsycać zasłyszany często z mediów temat.    
  5. Uczniowie klas starszych powinni być bardziej odpowiedzialni za pakowanie swoich plecaków na dany dzień, ograniczać do minimum niezbędne wyposażenie.
  6. Rodzice dzieci młodszych powinni częściej przejmować kontrolę i wdrażać jak najwcześniej pociechy do porządku, poszanowania i właściwej segregacji swoich rzeczy.
  7. Przy zakupie plecaków wszyscy zainteresowani powinni zwracać uwagę nie tylko na estetykę czy modę wzorów, ale przede wszystkim na ergonomię.

    Z wynikami tej kontroli dyrekcja zapoznała nauczycieli, rodziców na zebraniach. Wychowawcy zobowiązani zostali do omówienia z uczniami przyczyn powstawania wad postawy, sposobów ich korekty oraz dbałości o właściwe przygotowywanie się ucznia do lekcji i odnotowania tematu pogadanek w dziennikach. Materiały informacyjne zostały opublikowane na stronie internetowej szkoły, a przede wszystkim przekazane do kierownictwa ZEAO w Chełmży i Komisji Oświaty Rady Miasta.  

Autor: Marzanna Matyasik