Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wojska Polskiego w Chełmży

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wojska Polskiego w Chełmży

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 4375005
    • Do końca roku: 277 dni
    • Do wakacji: 84 dni
  • Kalendarium

    Piątek, 2024-03-29

    Imieniny: Marka, Wiktoryny

  • Kartka z kalendarza

Spotkanie z rodzicami uczniów klas siódmych

SYSTEM MOTYWOWANIA  UCZNIÓW DO NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 W CHEŁMŻY

 

„Mów dziecku, że jest dobre,

że może, że potrafi.”

(Janusz Korczak)

s

 

        W dniu 14 listopada 2017 roku odbyło się spotkanie rodziców uczniów siódmoklasistów z dyrekcją i nauczycielami w połączeniu z warsztatami na temat motywacji do nauki a dotychczasowych efektów dydaktyczno – wychowawczych. Materiału do dyskusji dostarczyła szczegółowa analiza SWOT zespołów klasowych dokonana przez wychowawców i pozostałych przedmiotowców. Młodzież także wypowiedziała się na temat własnych preferencji w anonimowej ankiecie skrupulatnie opracowanej później przez dyrekcję i pedagoga.

Wszyscy jednoznacznie stwierdzili, że:

MOTYWACJA – to indywidualna cecha każdego człowieka, który chce się czegoś podjąć, gdy ma osobisty cel, robi to tylko dla siebie, aby osiągnąć zamierzony efekt. 

Następnie kilkakrotnie zadawali sobie nawzajem to samo pytanie:

„ Co zrobić, aby nam się chciało, tak jak nam się nie chce…?”

Pamiętajmy, że motywacja to proces powstania, podtrzymywania i ukierunkowywania działania; wzmacnia on określone zachowania ludzi mające doprowadzić do osiągnięcia określonych celów.

      Celem nauczyciela i szkoły jest wyzwolenie u uczniów motywacji wewnętrznej, która jest tendencją do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na jego treść, czyli osobistą satysfakcję lub przyjemność. Cechą tej motywacji jest ciekawość, związana z potrzebą samo determinacji i skuteczności działania.

Cechy ucznia zmotywowanego:

  • pewny siebie,
  • aktywny, zainteresowany,
  • opanowany,
  • twórczy, dociekliwy,
  • wytrwały, nie zraża się niepowodzeniami,
  • pozytywnie nastawiony, pogodny,
  • chętny,
  • ma poczucie własnej wartości.

 

 

Demotywatory w działaniu:

v  apatia, obojętność, znudzenie, niechęć do działania,

v  złe nastawienie,

v  mała aktywność,

v  nadpobudliwość,

v  często wagary,

v  niepewność siebie, niska samoocena,

v  brak skupienia uwagi,

v  częste / coraz częstsze nieprzygotowywanie się do lekcji, zaległości

 

Działania systemowe szkoły w zakresie wzmacniania motywacji do nauki i właściwych, społecznie akceptowanych postaw:

  • prowadzenie zajęć pozalekcyjnych / kół zainteresowań w zależności od

możliwości organizacyjnych szkoły,

  • prowadzenie zajęć wyrównawczych dla uczniów z  trudnościami w nauce,
  • dodatkowe zajęcia rewalidacyjne, specjalistyczne dla uczniów

     z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,

  • realizacja nauczania indywidualnego,
  • wprowadzenie zindywidualizowanej ścieżki edukacyjnej,
  • praca indywidualna z uczniem szczególnie uzdolnionym w różnych

   dziedzinach,

  • realizacja projektów unijnych opartych na dofinansowaniu zajęć

    pozalekcyjnych i zakupie pomocy dydaktycznych, sprzętu, wyposażenia,

  • ukierunkowywanie merytoryczne uczniów startujących w konkursach  

   przedmiotowych, innych,

  • nagłaśnianie sukcesów uczniów w szkole, prasie lokalnej, na stronie

   internetowej szkoły, przedstawianie sylwetek i osiągnięć na ważnych

   uroczystościach podsumowujących, apelach, w okolicznościach

   dodatkowych,

  • przygotowywanie do konkursów artystycznych, sportowych,
  • rozbudowany system nagród w postaci:

-  odznak Wzorowego Ucznia dla kl. I - III

-  świadectw z wyróżnieniem związanych ze średnią ocen co najmniej 4,75 oraz równorzędnie co najmniej bardzo dobrym zachowaniem,

-  nagrody dyrektora szkoły na zakończenie roku szkolnego dla najlepszego ucznia  PRYMUS  SZKOŁY

-  typowanie do nagrody  BURMISTRZA  CHEŁMŻY dla najlepszego absolwenta  ABSOLWENT  ROKU

-  pochwał ustnych na forum klasy i szkoły,

-  nagród książkowych za różnorodne formy działalności szkolnej,

-  listów gratulacyjnych dla rodziców,

-  dyplomów,

-  wyróżnień, nagród za100% frekwencję,

-  immunitetu  SZCZĘŚLIWEGO  NUMERKA w danym dniu,

-  organizację akcji okazjonalnych SZKOLNY HUBERTUS - czyli polowanie na oceny lub JESIENNE  OCENOBRANIE,

-  pochwał wpisywanych do zeszytu spostrzeżeń o klasie,

-  wstawianie „plusów” / punktów  za aktywność na zajęciach lekcyjnych,

-  honorowanie ocen za aktywność na zajęciach lekcyjnych,

-  dodatkowych wycieczek i atrakcji dla ucznia/ klasy.

Autor: Marzanna Matyasik