Spotkanie z rodzicami uczniów klas siódmych
SYSTEM MOTYWOWANIA UCZNIÓW DO NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2 W CHEŁMŻY
„Mów dziecku, że jest dobre,
że może, że potrafi.”
(Janusz Korczak)
W dniu 14 listopada 2017 roku odbyło się spotkanie rodziców uczniów siódmoklasistów z dyrekcją i nauczycielami w połączeniu z warsztatami na temat motywacji do nauki a dotychczasowych efektów dydaktyczno – wychowawczych. Materiału do dyskusji dostarczyła szczegółowa analiza SWOT zespołów klasowych dokonana przez wychowawców i pozostałych przedmiotowców. Młodzież także wypowiedziała się na temat własnych preferencji w anonimowej ankiecie skrupulatnie opracowanej później przez dyrekcję i pedagoga.
Wszyscy jednoznacznie stwierdzili, że:
MOTYWACJA – to indywidualna cecha każdego człowieka, który chce się czegoś podjąć, gdy ma osobisty cel, robi to tylko dla siebie, aby osiągnąć zamierzony efekt.
Następnie kilkakrotnie zadawali sobie nawzajem to samo pytanie:
„ Co zrobić, aby nam się chciało, tak jak nam się nie chce…?”
Pamiętajmy, że motywacja to proces powstania, podtrzymywania i ukierunkowywania działania; wzmacnia on określone zachowania ludzi mające doprowadzić do osiągnięcia określonych celów.
Celem nauczyciela i szkoły jest wyzwolenie u uczniów motywacji wewnętrznej, która jest tendencją do podejmowania i kontynuowania działania ze względu na jego treść, czyli osobistą satysfakcję lub przyjemność. Cechą tej motywacji jest ciekawość, związana z potrzebą samo determinacji i skuteczności działania.
Cechy ucznia zmotywowanego:
- pewny siebie,
- aktywny, zainteresowany,
- opanowany,
- twórczy, dociekliwy,
- wytrwały, nie zraża się niepowodzeniami,
- pozytywnie nastawiony, pogodny,
- chętny,
- ma poczucie własnej wartości.
Demotywatory w działaniu:
v apatia, obojętność, znudzenie, niechęć do działania,
v złe nastawienie,
v mała aktywność,
v nadpobudliwość,
v często wagary,
v niepewność siebie, niska samoocena,
v brak skupienia uwagi,
v częste / coraz częstsze nieprzygotowywanie się do lekcji, zaległości
Działania systemowe szkoły w zakresie wzmacniania motywacji do nauki i właściwych, społecznie akceptowanych postaw:
- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych / kół zainteresowań w zależności od
możliwości organizacyjnych szkoły,
- prowadzenie zajęć wyrównawczych dla uczniów z trudnościami w nauce,
- dodatkowe zajęcia rewalidacyjne, specjalistyczne dla uczniów
z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
- realizacja nauczania indywidualnego,
- wprowadzenie zindywidualizowanej ścieżki edukacyjnej,
- praca indywidualna z uczniem szczególnie uzdolnionym w różnych
dziedzinach,
- realizacja projektów unijnych opartych na dofinansowaniu zajęć
pozalekcyjnych i zakupie pomocy dydaktycznych, sprzętu, wyposażenia,
- ukierunkowywanie merytoryczne uczniów startujących w konkursach
przedmiotowych, innych,
- nagłaśnianie sukcesów uczniów w szkole, prasie lokalnej, na stronie
internetowej szkoły, przedstawianie sylwetek i osiągnięć na ważnych
uroczystościach podsumowujących, apelach, w okolicznościach
dodatkowych,
- przygotowywanie do konkursów artystycznych, sportowych,
- rozbudowany system nagród w postaci:
- odznak Wzorowego Ucznia dla kl. I - III
- świadectw z wyróżnieniem związanych ze średnią ocen co najmniej 4,75 oraz równorzędnie co najmniej bardzo dobrym zachowaniem,
- nagrody dyrektora szkoły na zakończenie roku szkolnego dla najlepszego ucznia PRYMUS SZKOŁY
- typowanie do nagrody BURMISTRZA CHEŁMŻY dla najlepszego absolwenta ABSOLWENT ROKU
- pochwał ustnych na forum klasy i szkoły,
- nagród książkowych za różnorodne formy działalności szkolnej,
- listów gratulacyjnych dla rodziców,
- dyplomów,
- wyróżnień, nagród za100% frekwencję,
- immunitetu SZCZĘŚLIWEGO NUMERKA w danym dniu,
- organizację akcji okazjonalnych SZKOLNY HUBERTUS - czyli polowanie na oceny lub JESIENNE OCENOBRANIE,
- pochwał wpisywanych do zeszytu spostrzeżeń o klasie,
- wstawianie „plusów” / punktów za aktywność na zajęciach lekcyjnych,
- honorowanie ocen za aktywność na zajęciach lekcyjnych,
- dodatkowych wycieczek i atrakcji dla ucznia/ klasy.